Vitamin D: zašto je važan i na koje načine ga je najbolje unositi u organizam

by Ana Carević

Vitamin sunca ili vitamin D važan je za imunitet, a znakovi koji pokazuju da ga u našemu organizmu nema dovoljno jesu anksioznost, depresija, krhkost kostiju i zubi, brže umaranje kao i sklonost prehladi. Danas u svijetu skoro polovica populacije ima manjak vitamina D, a podaci pokazuju da i Hrvati drže visoko mjesto na ljestvici. Ovomu problemu nisu izložene isključivo izložene populacije poput žena u menopauzi, trudnica ili starijih osoba već velik broj mladih također ima manjak, odnosno hipovitaminozu vitamina D.

Zašto je vitamin D toliko bitan našem organizmu?

Vitamin D omogućuje otpornost organizma na razne bakterijske upale, povećava njegovu otpornost dok se manjak vitamina D dovodi u vezu s povećanim rizikom obolijevanja od autoimunih bolesti kao što je multiple skleroza te dijabetesa tipa 1 i 2. Kliničke studije pokazuju da se vitamin D pokazao vrlo korisnim u smanjenju pojave karcinoma dojke, a jedan je i od značajnijih elemenata koji se pokazuju kao uspješni pri liječenju psorijaze.

Zaslužan je za jake i zdrave kosti jer je jedna od njegovih uloga apsorpcija kalcija u prehrani. U slučaju nedovoljnog unosa kalcija iz hrane (nedostatak vitamina D ili namirnica koje nisu bogate kalcijem) kod djece se može javiti rahitis dok se kod odraslih javlja slučaj krhkih i lomljivih kostiju. Značajnu ulogu igra i u održavanju ravnoteže probavnog sustava jer su receptori vitamina D smješteni na površini stanica crijeva, a posebice u debelom crijevu. Manjak vitamina D može dovesti do poremećaja crijevne flore, odnosno disbalansa dobrih i loših bakterija u crijevima. Prisjetimo li se da je uredna probava i zdravlje probavnog sustava jedno od ključnih čimbenika koji su zaslužni za zdravlje cjelokupnog organizma od velike je važnosti ne dovesti organizam u hipovitaminozu vitamina D.

Vitamin D je topiv u mastima, a skladišti se u jetri i masnom tkivu. Međutim, osobe koje su pretile imaju i povećani udio masnoga tkiva što dovodi do toga da se vitamin D nakuplja u masnom tkivu pa u takvim slučajevima često dolazi do manjka vitamina D. Kako manjak vitamina D nije poželjan, tako i njegov višak može uzrokovat brojne probleme u našemu organizmu. Kod osoba koje imaju višak vitamina D javljaju se simptomi poput razdražljivosti, čestih gubitaka na težini koji su u najviše slučajeva rezultat su potrebe za povraćanjem.

Koji su simptomi nedostatka vitamina D?

Mnoge osobe koje imaju manjak vitamina D pate od lošeg raspoloženja koje s vremenom može prerasti i u kliničku depresiju, a češće se javlja u zimskim mjesecima kada je manje sunca i sunčeve svjetlosti. Uz to se javljaju i vrtoglavica, ispadanje kose te nemiran san jer je vitamin D jedan od saveznika kvalitetnog sna. Javljanje čestih upala, kardiovaskularnih problema i slabijeg imuniteta također je znak za uzbunu dok se ne smiju zanemariti ni bolovi u kostima i mišićima.

Izlaganjem suncu, hranom i suplementima do zdravlja: vitamin D važan je za vaš organizam

Izlaganje tijela suncu 15 minuta dnevno dovoljno je za zadovoljenje čovjekovih dnevnih potreba za vitaminom D, a izloženi moraju biti dlanovi i lice kako bi se vitamin D apsorbirao u tijelo. Vitaminom D bogate su namirnice životinjskog porijekla, riba i morski plodovi, punomasni kefir i sirevi, žumanjak i maslac. Od ribe je najbolje konzumirati losos, bakalar, tunu i sabljarku te inćune, srdele, skušu i bakalar.

 

S obzirom na to da je unos vitamina D hranom slab i uključuje tek 20 % dnevnih potreba važno je izlagati se suncu dok je preporučeno uzimati i suplemente bogate vitaminom D. Oko uzimanje suplemenata vrlo je važno savjetovati se s liječnikom te odabrati one koji su primjereni dobi i zdravstvenom stanju. Vitamin D važan je za vas i vaš organizam, stoga se pripremite i spremni dočekajte sunce i ljeto.

Moglo bi vas zanimati: Ovo su vitamini i minerali koje žena treba uzimati nakon tridesete

Tekst: Ana Carević

Foto: Pinterest

Možda će vam se svidjeti