Muči vas nesanica? Isprobajte ove jednostavne korake koji će san učiniti kvalitetnijim

by Vjera Pađen

Uz neuravnotežene životne navike, nesanica je još jedan od čimbenika koji ima veliki utjecaj na kvalitetu života i produktivnost. Danas je ona česta pojava i muči sve veći broj ljudi. Kada je riječ o nesanici razlikujemo privremenu, ponavljajuću i stalnu te je kod svake potrebno reagirati kako bismo očuvali fizičko i mentalno zdravlje. Bilo da se budite tijekom noći, ne možete spavati ili teško utonete u san javljaju se simptomi poput glavobolje, razdražljivosti, anksioznosti, nedostatka energije kao i depresije. U nastavku vam donosimo neke od jednostavnih dnevnih rutina koje mogu biti rješenje nesanice, a pritom na njih ne obraćate dovoljno pozornosti.

Koji su najčešći uzroci nesanice?

S obzirom na to da se gotovo svakodnevno susrećemo s njime, on je također jedan od glavnih uzroka nesanice. Naravno, riječ je o stresu. Bilo da ga izazivaju privatne ili poslovne obveze on je krivac budnosti noću, a ne smije ga se podcijeniti jer može biti put do tjeskobe ili depresije koje su također zaslužne za oblike kronične nesanice. Naime, osobe sa simptomima depresije mogu imati dvije krajnosti, da imaju jako loše navike spavanja i nesanicu ili pak da najveći dio dana provode spavajući. Navike spavanja trebale bi postati dio naše zdrave životne rutine, pa je primjerice odlazak na spavanje u približno isto vrijeme put do kvalitetnog sna. Neke zdravstvene smetnje također mogu odigrati važnu ulogu u ovom kontekstu pa je dobro znati da su artritis, problemi s disanjem kao i izražena potreba za mokrenjem znakovi da bi osoba mogla patiti od nesanice. Ne treba zanemariti ni lijekove poput onih za alergiju, krvni tlak ili srce jer oni za posljedicu mogu prouzročiti nesanicu. Zapamtite i da svaka promjena može biti put do nesanice, bilo da je riječ o putovanju ili nekim aktivnostima koje u potpunosti remete dnevni ritam. 

nesanica-1-slowlivinghr

Izbjegavajte kofein u popodnevnim satima

Iako je svima vrlo draga navika ispijanja popodnevne kave, ona može biti jedan od uzročnika nesanice. Upravo je riječ navika ključna, napravimo promjenu pa umjesto kave neka u podnevne sate na velika vrata uđu napitci koji neće imati stimulativan učinak. To mogu biti čajevi ili prirodni sokovi. Stimulativan učinak kave javlja se nekoliko sati nakon konzumiranja pa u slučaju ispijanja kave u kasnim popodnevnim satima uzrok je nekvalitetan san koji će se odraziti na dan pred nama. 

Neka soba bude vaša oaza mira

Spavaća soba trebala bi biti u umirujućim tonovima, bez previše detalja, a tehnologiji u njoj nema mjesta. Svaku večer prije spavanja se pobrinite da soba bude prozračena, a prilikom odlaska na spavanje navucite zavjese i dotok svjetlosti izvana svedite na najmanju moguću mjeru.

nesanica-slowliving-4

Vodite brigu o materijalima

Riječ je o materijalima posteljine i odjeće u kojoj spavate. Potrudite se da je uvijek riječ o ugodnim materijalima pa birajte pamuk. Vrlo je važno da pidžame nisu od materijala koji izazivaju znojenje, neudobni su, a krojevi uski. 

Odredite vrijeme spavanja i pazite na hranu

Pobrinite se da idete spavati i budite se u isto vrijeme. Ovo pravilo vrijedi i za vikende te praznike kada imate želju i potrebu naspavati se. Primjerice, promjenom navike od buđenja u 7 sati, probudite se u 9 nećete se naspavati više već ćete ponovno ritam dovesti u disbalans te će organizmu biti potrebno više vremena da se vrati na staro. Osim kofeina, iza 19 sati izbjegavajte jako masnu i slatku hranu, gazirana pića kao i alkohol.

Odlutajte u offline svijet

Čitajte, meditirajte, istegnite tijelo, otuširajte se, sve su to opcije kojima možete zamijeniti vrijeme provedeno na internetu i društvenim mrežama. Trudite se ugasiti svu tehnologiju barem pola sata prije spavanja te sve uređaje ostaviti u drugoj prostoriji. 

nesanica-3-slowlivinghr

Redovito vježbajte i nesanica će nestati

Nedostatak tjelesne aktivnosti također može uzrokovati nesanicu. Izdvojite svaki dan za sebe barem sat vremena u kojima ćete se posvetiti nekoj od tjelesnih aktivnosti, bilo da je riječ o grupnim treninzima, trčanju ili pak šetnji u prirodi. Osobe koje su aktivne na neki od ovih način imaju kvalitetniji san, a sami moramo odlučiti je li za nas bolje djeluje vježbanje u jutranjim ili pak večernjim satima. 

Kreirajte svoj ritual

Prije spavanja se opustite uz najdraži ritual. Prigušite svjetla, slušajte glazbu ili pak odaberite najdraže štivo. Na vama je odabir opcije koja na vas djeluje najviše opuštajuće i uvedete ga u svakodnevnu praksu. Nesanica će vrlo brzo postati prošlost.

nesanica-5-slowlivinghr

Moglo bi vas zanimati: Muči vas nesanica? Uz ove tri biljke spavat ćete kao beba

Tekst: Ana Carević

Foto: Unsplash

Možda će vam se svidjeti