5 vitamina i suplemenata koji će regulirati stres i poboljšati kvalitetu života

by Vjera Pađen

Gotovo svaki dan čujemo, ili pak i sami kažemo, pod stresom sam. Stresne situacije mogu biti plod međuljudskih odnosa, poslovnih situacija i okruženja, trenutne izazovne situacije i sličnih faktora, a načini na koje reagiramo i nosimo se s njime razlikuju se od osobe do osobe. Pri tomu ulogu igraju genetika, iskustva i ponašanja dok na samu percepciju stresa veliki utjecaj imaju osobnost, očekivanja kao i razina samopoštovanja i samopouzdanja. S obzirom na to da je stres okidač i podloga za razvoj brojnih tjelesnih i psihičkih bolesti treba mu pristupati odgovorno. Osim što radom na sebi možemo kontrolirati ponašanja u stresnim situacijama, postoje i određeni vitamini i suplementi koji mogu biti od pomoći pri samom procesu.

Vitamini B-kompleksa

Kada je riječ o vitaminima B-kompleksa, obično govorimo od svih osam vitamina koji spadaju u B skupinu. Iako je vitamin B5 (pantotenska kiselina) ima najveći učinak na ublažavanje stresa od velike je važnosti konzumirati sve vitamine ove skupine jer je njihova uloga i pretvaranje hrane koju unosimo u organizam u energiju. Kako vitamin B5 djeluje na stres? Prvenstveno, njegov zadatak jest omogućiti normalno funkcioniranje nadbubrežne žlijezde koja luči kortizol koji je hormon stresa pa je regulacija i ravnoteža nadbubrežne žlijezde vrlo važan čimbenik. Osim što djeluju na manjak energije te reguliraju lučenje kortizola, preporučuju se i za zdravlje srca i mozga. Naime, vitamini B skupine mogu usporiti atrofiju mozga što je česta posljedica starenja, a uz to su zaslužni i za bolje raspoloženje. S obzirom na to da imaju opuštajuće djelovanje, preporučuju se svima koji imaju simptome stresa i anksioznosti, a ono što je važno jest pridržavanje uputa za korištenje.

Magnezij

Magnezij je mineral, ali ne bilo kakav mineral. On nosi titulu protustresnoga minerala pa stoji uz bok s vitaminima B-kompleksa jer mu je zadatak regulacija hormona stresa. Osim što pomaže kod stresa i anksioznosti, odličan je dodatak prehrani u fazama umora kao i povećane tjelesne aktivnosti pa nije ni čudo da za njim posežu brojni sportaši. Koji su znaci da vašemu organizmu nedostaje magnezija? Posebnu pozornost obratite na glavobolju, nesanicu, slabost, tjeskobu, nervozu, povišen krvni tlak, grčeve u mišićima kao i neurednu probavu.

suplementi-slowlivinghr

Melatonin

Stres i nesanica su povezani, a melatonin je hormon koji se luči u epifizi koja je smještena između dvije polovica mozga. Njegova uloga jest utjecaj na ritam spavanja i budnosti pa razina ovoga hormona raste kada je mrak i tako jamči bolji san dok se smanjuje ujutro kada ulogu budnosti preuzima svjetlost. Iako je melatonin na tržištu u većini slučajeva dostupan bez recepta, bilo bi najbolje prije njegove upotrebe savjetovati se s liječnikom. Razlog tomu jest taj što postoje lijekovi s kojima se ne bi trebao miješati kako ne bi došlo do nuspojava. S obzirom na to da doze melatonina variraju, najbolje je krenuti s najmanjom dozom i tek u slučaju potrebe prijeći na onu veću. 

suplementi-1-slowlivinghr

Ashwagandha

Adaptogene biljke povećavaju otpornost organizma i djeluju na nepovoljna stanja u organizmu kao što je stres. Jedna od takvih biljaka jest i ashwagandha koja je podrijetlom iz Indije i dio je ayurvedske medicine. Dokazano djeluje na veću otpornost tijela na fizički i mentalni stres te uz to ima brojne pozitivne učinke i kod anksioznosti i depresije. Uz to što smanjuje razinu hormona stresa, djeluje i na zdravlje srca i krvnih žila te se preporučuje aktivnim ljudima kako bi povećali otpornost i izdržljivost.

suplementi-slowlivinghr

Glicin

Zbog svoje strukture glicin je jedna od najjednostavnijih aminokiselia, a ovom aminokiselinom tijelo se koristi za stvaranje proteina. Umirujuće djelovanje na mozak i smanjenje tjelesne temperature odlike su glicina i razlog njegova pozitivnog djelovanja na bolji san i veću otpornost u stresnim situacijama. Niža tjelesna temperatura ujedno označava i kvalitetniji san pa osobe koje uzimaju glicin prije spavanja osjećaju manji umor i imaju veću razinu budnosti i koncentracije. Dovoljno je konzumirati tek 3 grama glicina, a takva gramaža ne vodi do nuspojava dok se u slučaju potrebe za većom dozom potrebno savjetovati s liječnikom.

suplementi-1-slowlivinghr

Moglo bi vas zanimati: Ovo su vitamini i minerali koje žene trebaju uzimati nakon tridesete

Tekst: Ana Carević

Photo: Pinterest

Možda će vam se svidjeti