Sjedenje odmara, ali i – ubija. Ne doslovno, ali shvaćate…

by Nataša Krstičević
sjedenje

Nema sumnje da je sjedenje na kauču jedna od boljih stvari – posebno nakon napornog radnog dana ili na neki vikend kad nemate baš ništa pametnije za raditi. No, to isto sjedenje, posebno ako je dugotrajno, vodi vas bliže – kraju života. Da to lijepo kažemo.

Znate da je redovita tjelesna aktivnost važna, ali važno je znati i da uistinu prekomjerno sjedenje skraćuje život. Dokazali su to istraživanjem provedenim na Sveučilištu Simon Fraser, nakon što su pratili više od 100,000 ljudi koji žive u različitim državama. Pokazalo se da je kod ljudi koji provode između šest i osam sati na dan sjedeći 12 do 13 posto povećan rizik od prerane smrti i bolesti srca. Kod onih koji sjede i više od osam sati na dan rizik je 20 posto veći.

Jasna veza

Sudionike u istraživanju stručnjaci su pratili tijekom prosječno 11 godina i ustanovili da postoji jasna veza između vremena provedenog sjedeći i srčanih bolesti, te rizika od prerane smrti. Iako se znanstvenici slažu da je prekomjerno sjedenje definitivno problem u svim zemljama i svim dijelovima zemalja, posebno je to istina za siromašnije zemlje.

Ako je sjedenje dio vašeg posla i nemate izbora, ono što možete napraviti kako biste se obranili od bolesti srca i – što duže živjeli – jest biti što aktivniji nakon tog razdoblja sjedenja. Najaktivniji sudionici bili su izloženi najmanjem riziku od prerane smrti. Naime, ako sjedite četiri ili više sati na dan, trebali biste vježbati barem pola sata, i to bi smanjilo rizik za barem dva posto.

Više novca, duži život

S obzirom na činjenicu da je prekomjerno sjedenje uže povezano s kraćim životom u siromašnijim zemljama, autori studije imaju teoriju da je u bogatijim zemljama ipak bolje stanje. Razlog leži u činjenici da ljudi u bogatijim zemljama rade puno, ali imaju i viša primanje, te bolji ekonomski status. Više novca znači više sredstava koje se može uložiti u osobno zdravlje i redovito vježbanje.

Zaključak je da je važno izbjegavati neaktivnost, odnosno sjedenje, te biti što aktivniji ako ipak morate sjediti. Ne zato što biste trebali doživjeti 100 godina, nego zato što kretanje ima puno prednosti.

Prema nekim podatcima sjedenje i neaktivnost „krivi“ su za 8,8 posto svih smrti, što je gotovo jednako jako kao i pušenje (koje je krivac za 10,6 posto smrti prema ovoj studiji). To je globalni problem, ističu predvodnici studije, a rješenje je vrlo jednostavno – pronaći vrijeme za fizičku aktivnost.

Moglo bi vas zanimati i: Trčanje ne mora biti naporno ni teško – olakšajte si i uživajte

Tekst: Nataša Krstičević

Foto: Canva

Možda će vam se svidjeti