Anksioznost: kako se nositi i kako pristupiti osobama koje se tako osjećaju

by Ana Carević

Napetost, panika, strah, zabrinutost, napadaji panike, neki su od simptoma koje povezujemo s anksioznošću ili tjeskobom. Emiconionalnim stanjem koje je reakcija na neke događaje ili situacije koje nam nisu ugodne, od kojih imamo strah. Anksioznost značajno ometa funkcioniranje, a ubrzani stil života dodatno pridonosi razvijanju anksioznosti. Razlog je to zašto anksioznost pogađa i sve mlađe generacije, a dobro je spomenuti da će se u istoj situaciji dvije osobe različito ponijeti pa će se i reakcija i stupanj anksioznosti drugačije odraziti. Sasvim normalna reakcija na stresne situacije i događaje jest anksioznost, a kako biste sebi pomogli u takvim trenutcima i utišali ovaj unutarnji glas donosimo neke od savjeta.

Koji su najčešći simptomi anksioznosti?

Simptomi koji prate anksioznost povezuju se s onima koji se javljaju u trenutcima životne opasnosti. Tijelo je napeto, dah postaje kraći, srce brže lupa dok se u cijelom tijelu javlja nemir koji je praćen osjećajima glavobolje, slabosti i vrtoglavice. Važno je da osobe u ovakvim trenutcima kontroliraju disanje kako bi se simptomi ublažili te kako ne bi došlo do napadaja panike uslijed jačih simptoma. Jednako tako, javlja se i osjećaj slabosti u nogama koji stvara dodatni nemir se se tijelo suočeno s tjeskobom priprema za bijeg ili za borbu sa određenom situacijom ili događajem. Međutim, dobro je naglasiti da stanje anksioznosti ne prate isključivo simptomi ovakvoga tipa već je moguće da se osoba osjeća previše zabrinuto, a da ta zabrinutost utječe na sve sfere života i njegovo funkcioniranje. Uslijed prevelike brige ili pojave nekih od prethodno spomenutih simptoma javlja se i problem sa spavanjem. Od velike je važnosti reagirati na vrijeme jer je pravilan odmor i kvalitetan san ključ čovjekovog zdravlja. Posljedice nerješavanja problema sa spavanjem koje prati anksioznost može rezultirati depresijom.

anksioznost-slowliving

Kako (ne)reagirati?

Moram i trebam su fraze koje odlaze u zaborav

Svaki put kada bilježimo svoje ciljeve i zadatke koje želimo ispuniti moramo paziti na to da su oni zadani u realnom vremenu kako sami sebi ne bismo stvorili preveliki pritisak. U takvim slučajevima događa se to da više puta izgovaramo moram ili trebam, kasnim, neću stići ispuniti sve točke i slično. takav pristup prema samima sebi u potpunosti je pogrešan i potrebno je okrenuti ploču. Promjene se događaju postupno, jednako kao i što se ispunjavaju svakodnevne obveze i životni ciljevi. Okrenite ploču i prestanite se samookrivljavati i omalovažavati postavljanjem ciljeva za koje ste unaprijed svjesni da su nerealni.

U redu je da neke stvari ne idu po planu

Ako ste imali loš dan na poslu trudite se odmaknuti od misli koje će vas voditi ka stanju aknsioznosti i stvoriti vam osjećaj panike kod same pomisli da ćete dobiti otkaz. U takvim slučajevima kroz glavu osobe prolazi niz scenarija koji bi mogli uslijediti nakon određene situacije ili događaja. Dozvoljeno je imati loš dan na poslu. To ne vodi do zaključka da nismo dovoljno kompetentni za taj posao ili da sljedeći korak kraj suradnje. Prisjetite se svih dana u kojima ste briljirali i bili ponosni na sebe umjesto da postavljate scenografiju za ono što bi najgore moglo biti.

anksioznost-slowliving-1

Oslobodite svoj um i posvetite se sebi

Ljudi koji se rijetko susreću s tjeskobom, kao i oni koje ona prati nešto češće, moraju se posebno posvetiti sebi. Preporučuje se što više kretanja i tjelesne aktivnosti posebno joga i meditacija. Osim što će pozitivno djelovati na mentalno zdravlje, pridonijet će i većem stupnju samopouzdanja. Razlog zašto su joga i meditacija u samom vrhu preporuka jest i taj što ćete uvježbati pravilno disanje, moći ćete staviti fokus i drugačije reagirati na situacije koje su vas prije kočile.

Odredite izvore napetosti

Kada odredite izvore napetosti bit će vam lakše i utjecati na njih. Pri određivanju izvora od velike pomoći su psiholozi kao i razgovori s bliskim osobama. Važno je i družiti se, provoditi vrijeme u društvu. Razgovorom ćete podijeliti ono što vas muči, ali dobiti i uvid u činjenicu da su strahovi sasvim uobičajeni. Niste jedini koji se bore, a s vremenom i radom će i vaše tijelo reagirati drugačije i smirenije.

anksioznost-slowliving-2

Posegnite za čajevima i opustite se uz eterično ulje

Poznato je daj čaj od kamilice djeluje umirujuće, odličan je za opuštanje, a preporučuje se i njegovo konzumiranje prije spavanja jer pomaže kod nesanice. Gospina trava poznata je kao antidepresiv, a pokazala se vrlo uspješnom u ublažavanju depresije i aksioznosti. Jednako tako djeluje i lavanda, a pomaže i kod nesanice pa se savjetuje korištenje eteričnoga ulja lavande.

Kako pristupiti osobi koja se osjeća anksiozno?

Prvenstveno je važno pokazati da vjerujemo u nju te da ju shvaćamo ozbiljno te ni u jednom trenutku ne podcijeniti situaciju ili događaj koji joj stvaraju napetost što će dodatno poljuljati njezino samopouzdanje. Izbjegavajte savjete kao što je primjerice savjet smiri se. Da je tako jednostavno vrlo vjerojatno bi osoba u stanju tjeskobe odmah krenula za tim korakom, a ovako on može jedino izazvati dodatne frustracije.

Moglo bi vas zanimati: „Languishing“ odnosno malaksalost – emocija je koja će obilježiti ovu 2021.godinu

Tekst: Ana Carević

Foto:

Možda će vam se svidjeti