Koncentracija: što uzrokuje probleme i kako ih riješiti

by Dalida Tomek

Pojam koncentracije obuhvaća usredotočenost na nešto bez unutarnjih utjecaja i vanjskih podražaja te sposobnost obavljanja iste radnje određeno vrijeme bez ometanja. Problemi s koncentracijom mogu se odraziti na poslovne, ali i privatne uspjehe. Niz je mogućih uzroka, a njihovo prepoznavanje i rješavanje može vas dovesti korak bliže ostvarenju kratkoročnih i dugoročnih ciljeva. Danas je ovo stanje vrlo često i moguće ga je povezati s poteškoćama u budnosti, impulzivnosti, mislima i brigama, umorom i pretjeranim radom kao i s prekomjernom upotrebom tehnologije.

Problemi s koncentracijom i poteškoće s fokusiranjem ozbiljno utječu na svakodnevni život. Kako bismo problem uspješno riješili najprije moramo identificirati izvor problema i biti svjesni kako on može utjecati na naše živote. U nastavku izdvajamo neke situacije u kojima je moguće prepoznati i osvijestiti problem s koncentracijom i fokusom.

Problemi usredotočenosti na poslu

Čak i ako volite svoj posao, moguće je da si postavljate pitanje zbog čega vam je teško zadržati koncentraciju i usredotočiti se na zadatke. Odgovor mogu biti privatni, ali i poslovni problemi preko kojih niste prešli ili ih još uvijek niste riješili.

Problemi s pamćenjem

Učenje i pamćenje temelj su kvalitetnog života, a upijanje i čuvanje informacija u dugoročnom pamćenju zahtijevaju koncentraciju i vještinu fokusiranosti. Nedostatak koncentracije može biti prepreka u učenju kod djece, ali i kod odraslih. Važno je saznati što uzrokuje nedostatak koncentracije kako kvaliteta života ne bi bila umanjena.

Poteškoće u čitanju

Bez čitanja nema ni učenja, ono je jedan od osnovnih elemenata učenja i samorazvoja. Primijetite li manjak koncentracije na tom polju, morate biti svjesni da on može izravno utjecati na pamćenje i uspjeh na različitim životnim poljima. S ovim problemima se posebno suočavaju djeca koja imaju poteškoće i manjak koncentracije tijekom čitanja. Za prevladavanje ovoga problema, i kod djece i kod odraslih, korisno je primijeniti osnovne tehnike koncentracije.

Međutim, problem koncentracije mogu uzrokovati psihološki, fiziološki te čimbenici koji su izravno povezani s našim svakodnevnim navikama. Jedna od tehnika fokusiranja i koncentracije jest stvaranje zdravih navika spavanja. Kvaliteta sna iznimno je važna za cjelokupno zdravlje, pa tako i za koncentraciju. Problemi sa spavanjem mogu uzrokovati probleme s pamćenjem i koncentracijom u odraslih i djece. O snu možemo govoriti i kao o regenerativnom procesu za naše tijelo i um, a nedostatak sna dovodi do manjka usredotočenosti. Osim toga, potrebno je obratiti pozornost i na tehnologiju koju je danas gotovo nemoguće izbjeći, a izaziva velike probleme s koncentracijom kod odraslih. Svi vanjski čimbenici poput obavijesti na društvenim mrežama i poziva također ometaju koncentraciju čak i ako radite u mirnom okruženju. Nadalje, i hormonalne promjene su te koje pridonose smanjenju koncentracije. Stoga, ako uz probleme sa spavanjem primijetite i znakove zbunjenosti, umora, anksioznosti i depresije obratite se liječniku kako biste napravili jednostavni test hormonskih promjena čije će rješavanje značajno utjecati na poboljšanje koncentracije. Osim toga, stalna prisutnost kortizola, hormona stresa, uzrokuje lošu koncentraciju, a u obzir je potrebno uzeti i kemijski sastav lijekova ako se njima koristite. Znate li možda koja je najbolja hrana za mozak?

Tehnike koje pomažu kod problema s koncentracijom

Nedostatak koncentracije i usredotočenosti najprije se javlja kao neznatan problem koji zanemarujemo, a vrlo lako može uzeti maha i utjecati na niz životnih područja. Rezultati su brži i učinkovitiji kada se što prije odlučite stati na kraj manjku koncentracije i sporom putu do ispunjenja ciljeva.

Vježbe za mozak

Niz je načina na koje možete mozak održati zdravim bez obzira na godine. Izvođenje vježbi za povećanje koncentracije i pamćenja uvijek su dobro došle. Stoga, rezervirajte vrijeme za križaljku i učenje novih aktivnosti.

Uravnotežena prehrana

Hrana koju unosimo u organizam nam daje energiju i hranjive tvari. Zbog toga je vrlo važno da ona bude nutritivno bogata kako bi održala zdravim naš mozak, ali i duh i tijelo.

Kvalitetan san

Um žudi za kvalitetnim odmorom kako bi uspješno pohranio nove informacije, a stjecanje zdravih navika u pogledu spavanja uklanja probleme s koncentracijom i usredotočenosti.

Tjelesna aktivnost

Studije koje se bave utjecajem tjelesnih aktivnosti na koncentraciju pokazuju da su oni koji su se bavili umjerenim aktivnostima bili uspješniji na testovima od svih onih koji su bili pasivni.

Moglo bi vas zanimati: Isprobajte vježbe za mozak i neke od savjeta koji će vam pomoći nositi se sa stresom

Tekst: Ana Carević

Foto: Pinterest, Unsplash

Možda će vam se svidjeti