Detoks spavanjem – san je važna stavka za oporavak organizma

by Nataša Krstičević
spavanje-detox-slowliving

Siječanj je mjesec kad najviše govorimo o detoksu, na raznim područjima i raznim načinima. No, ono što često zaboravljamo je – detoks spavanjem. O, da, koliko teško podnosimo kad ga nema dovoljno, toliko nam (još i više) može pomoći kad ga prakticiramo u dovoljnoj količini. Štoviše, može nam dobro doći upravo kao sredstvo za detoks. Jer – nije li san upravo osmišljen kao prirodan način oporavka organizma?

Možda se pitate postoji li tako nešto kao što je detoks spavanjem, odnosno pomaže li san uopće detoksikaciji organizma na način na koji želimo i na koji nam treba. Mi ćemo vam reći – da. Moglo bi se čak reći da je san sredstvo ispiranja mozga, ali na vrlo dobar način.

Pratite svoj tjelesni sat

Cirkadijalni ritam ključan je za brojne tjelesne i hormonalne funkcije, a među najvažnijima su pospanost, budnost i glad. Cirkadijalni ritam je biološki proces koji upravlja intervalima pospanosti i budnosti, ali ne samo to. Pokazalo se, naime, da i neki organi imaju svoj ritam, uzorke djelovanja. Ako poremetite svoj cirkadijalni ritam, to bi moglo promijeniti i ritam rada vaših organa i narušiti vaše zdravlje. Jetra su među tim organima, a znamo koliko znače za detoks. Dakle, važno je spavati u skladu sa svojim cirkadijalnim ritmom i njegovati dosljedne navike spavanja.

Tradicionalna kineska medicina vjeruje da organi imaju svaki svoje vrijeme detoksa, a za jetra to je između 1 i 3 sata u noći. To znači da do ponoći morate biti u dubokom snu i odraditi taj detoks spavanjem!

spavanje-detox2-slowliving

San je detoks za vaš mozak

Znanost kaže da je san najbolji detoks za mozak. Glimfatički sustav uklanja toksine iz mozga, a najaktivniji je tijekom sna. I to se događa u svakoj fazi sna – REM i NREM. Ovakav obnavljajući san ključan je za detoks mozga i upravo vas tako priprema za novi dan.

Nije ovdje loše naglasiti i da vas dovoljna količina sna kroz duže razdoblje može spasiti od Alzeimerove bolesti. Naime, znanstvenici su već odavno utvrdili da proteina koji je povezan s tom bolesti ima otprilike 5 posto više kod osoba koje ne spavaju dovoljno.

Važan je i položaj spavanja

Položaj u kojem spavate utječe također na detoks vašeg mozga dok spavate – minimalno, doduše, ali dovoljno. Znanstvenici su utvrdili da je spavanje na boku učinkovitije pri uklanjanju toksina iz mozga. U tom položaju bolje funkcionira kompleksni sustav koji uz pomoć tekućina uklanja nepoželjne tvari iz mozga.

Sve u svemu, ako vam se zaredaju besane noći, kao što je to vjerojatno bio slučaj s blagdanima, a i odlazak na skijanje ili putovanje u siječnju, pokušajte se nakon tog pridržavati ovih rutina. Vaš mozak zasigurno treba detoks, pa mu pomognite!

Moglo bi vas zanimati i: 5 stvari koje morate znati o detox čajevima

Tekst: Nataša Krstičević

Foto: Unsplash

Možda će vam se svidjeti