Food freedom – zaboravite dijete i slušajte svoje tijelo

by Nataša Krstičević
food-freedom-slowliving

Svaka dijeta koju se pokušali završila je neslavno, pa ste već digli ruke od svega. No, ipak, muči vas to što želite uvesti reda u svoju prehranu i biti zadovoljni hranom koju jedete. Food freedom bi mogao biti rješenje vaših problema.

Food freedom moglli bismo prevesti kao „slobodu hrane“, a evo o čemu se točno ili barem otprilike radi. Nama zvuči vrlo logično, nadamo se da ćemo i vama staviti bubu u uho.

Način prehrane nazvan Food freedom može se protumačiti na više načina, ali uključuje ove principe:

  • Neovisnost o industrijskoj hrani
  • Pristup jačanju suvereniteta hrane
  • Gastronomija – znanost razumijevanja povijesne hrane u kulturama i njihov utjecaj na ljudsko zdravlje
  • Duhovno putovanje u kojem se prevladava „ovisnost o hrani“
  • Oslobađanje od programa za gubitak kilograma

Dakle, sve u svemu, food freedom podrazumijeva odbacivanje kulture dijete, te ograničavajućih dijeta, i to tako što sami sebi dajete dopuštenje da uživate u svakoj hrani u umjerenim količinama. Kad se na taj način primjenjuje ovaj pristup prehrani, onda osobe koje ga primjenjuju vide hranu kao nešto više nego samo gorivo. Cilj je izgraditi pozitivan odnos prema hrani, u kojem nećete osuđivati niti jednu vrstu hrane, a krivnja prestaje biti ikakav dio prehrane.

Food freedom svodi se na intuitivno i svjesno jedenje, a te dvije filozofije njeguju samouvjerenost u izbor hrane i odbijanje nepotrebnih ograničenja. Upravo takav pristup se inače koristi kod liječenja poremećaja u prehrani, kao što su anoreksija, bulimija i slične.

Kako prakticirati food freedom?

Jedan od ciljeva ove filozofije je osloboditi osobu od ideala mršavosti i kulture držanja dijete, nesigurnog gubitka kilograma ili održavanja težine.

jelo-slowliving

Evo što trebate napraviti:

  • Najbolje bi bilo pronaći nutricionistu koji je upoznat s ovim pristupom ili koji provodi tehnike svjesnog jedenja, koji bi vas mogao voditi
  • Radite na odbacivanju ideje da je hrana „dobra“ ili „loša“. Umjesto toga, usredotočite se na svrhu u koju će hrana poslužiti u nekom trenutku (može vam pružiti utjehu, dati energiju, pomoći organizmu).
  • Prihvatite da niste loša osoba ako jedete hranu koja vam pričinja zadovoljstvo i da vas vaš izbor hrane ne bi smio činiti inferiornima niti superiornima u odnosu na druge.
  • Dajte si dopuštenje za uživanje u hrani koja vam godi, i to redovito. Na taj način nećete osjećati kao da nemate kontrolu nad hranom, nego upravo suprotno.
  • Usredotočite se na ono što će pomoći vašem zdravlju – hidratacija, fizička aktivnost. Zdravlje je puno više od brojke na vagi.
  • Osluškujte svoje unutarnje glasove – emocije, ali i osjećaj sitosti ili gladi, umjesto da samo jedete zato što je – vrijeme ručka i svi oko vas jedu.
  • Jedite polako i bez ometanja, osjetite hranu i uživajte u njoj.
  • Usredotočite se na to kakve osjećaje hrana kod vas pobuđuje, te izaberite hranu koja vas čini sretnijima i zadovoljnijima.

Uživajte u hrani

Sve u svemu, važno je prema hrani zadržati pozitivan stav, te njegovati posebnu, pozitivnu vezu s hranom, ali i tijelom. Važno je vjerovati u sebe i suosjećati sami sa sobom, umjesto da se zabrinjavate i opterećujete idealom mršavosti.

Nama zvuči i više nego logično! Dakle, umjesto da uz grižnju savjesti skrivečki jedete čokoladu, pojedite ju s ljubavlju i uživajte u njoj. Možda ćete baš tako pojesti i manju količinu!

Glavni zagovornici ove ideje prehrane su dijetetičarka Shana Spence (@thenutritiontea) i dr. Kera Nyemb-Diop (@black.nutritionist). Možete ih zapratiti za više savjeta.

Moglo bi vas zanimati i: Svekodneni detoks – tijelo će vam biti zahvalno

Tekst: Nataša Krstičević

Foto: Canva, Pexels

Možda će vam se svidjeti