Kako zaustaviti ili spriječiti napadaj panike?

by Nataša Krstičević
napadaj-panike-slowliving

Ako ste ikada imali napadaj panike, znate da to – nije šala. Takvi napadaji mogu biti poprilično zastrašujući, posebno prvi put kad vam se dogode. Lijekovi nisu mnogim prvi izbor, sasvim razumljivo, posebno uz brojne nuspojave i upozorenja.

No, postoje neke taktike i „fore“ kako zaustaviti ili čak spriječiti napadaj panike. Evo nekih!

Potražite stručnu pomoć

Sad vjerojatno okrećete očima na ovaj prijedlog. No, ovo je uistinu najbolji izbor i najučinkovitije rješenje. Ne morate potpisati da ćete ići na terapiju godinama, ali pokušajte posjetiti stručnjaka i razgovarati malo o trenutnim problemima. Možda postoji nešto što vas muči više nego inače i rješenje je vrlo jednostavno, a vi ga trenutno ne vidite.

Možete se odlučiti na individualno posjete ili grupne razgovore, to ovisi o vašim preferencijama, ali i savjetu stručnjaka. Već mjesec dana savjetovanja moglo bi vam napraviti značajnu razliku.

Duboko dišite

Ne govorimo o hiperventiliranju, jer ono je upravo simptom napadaja panike i može dodatno pogoršati vaš strah. Duboko, smireno disanje može smanjiti i ublažiti simptome kad se javi napadaj panike.

Vježbajte duboko disanje i prije nego vam se javi napadaj panike, naravno. Možete ga vježbati redovito, samostalno, a možete isprobati i u grupi, prilikom terapije. Možete pokušati i sporo disanje, moglo bi jednako djelovati.

Ključno je samo kontrolirati disanje i ne dopustiti panici da preuzme kontrolu, kako ne biste počeli hiperventilirati.

Duboko i polako udišite dok ne nabrojite do 4, pa jednako dugo i izdišite.

Prepoznajte napadaj panike

Zašto je ovo tako važno? Zato da ne biste pomislili da imate srčani udar, te se dodatno uspaničarili. Podsjetite se da je to kratkotrajno i da će proći, te da ste vi u redu i sigurni. Važno je odagnati strah od toga da vam se bliži kraj, jer tako ćete se još više preplašiti.

Zatvorite oči

Ponekad napadaj panike proizlazi iz nečeg što vas je jednostavno preplavilo. Ako se nalazite u užurbanoj okolini, s puno poticaja, to može loše utjecati na vaš napadaj panike. Kako biste smanjili utjecaj tog na vaše stanje – zatvorite oči i usredotočite se na disanje.

Prakticirajte mindfullness

Uz tehnike mindfullnessa možete se lakše priključiti stvarnosti oko vas. Naime, napadaji panike mogu vas doslovno iščupati iz stvarnosti, što može doprinijeti vašoj panici. Važno je, stoga:

  • Da se usredotočite na sadašnji trenutak
  • Da prepoznate u kakvom ste emocionalnom stanju
  • Meditirati da biste uklonili stres

Pokušajte s fizičkim osjećajima koji vas mogu vratiti u stvarnost – opipajte teksturu svoje torbe, jakne, stolca. Osjetite kako čvrsto stojite na zemlji.

Potražite predmet za fokus

Nekima će pomoći da se usredotoče na jedan jedini predmet ili prizor tijekom napadaja. Odaberite neki predmet koji vam se nalazi blizu i pokušajte uočiti sve njegove osobine.

Tehnike opuštanja mišića

Napetost mišića je jedan od simptoma anksioznosti, a tehnike opuštanja mišića mogu pomoći općem opuštanju. Proučite tehnike progresivne relaksacije mišića.

Ideja je svjesno opuštati jedan po jedan mišić. Pokušajte najprije s nečim jednostavnim, kao što su svi prsti jedne ruke.

Razmišljajte o sretnom mjestu

Zamišljanje prizora s mjesta koja nas vesele može am pomoći. Ideja je da vam gotovo koliko i boravak u prirodi i promatranje prirode, može pomoći i samo zamišljanje tog mjesta na kojem biste bili sretni i opušteni.

I nema veze što je na slici – pješčana plaža ili snijegom zatrpana koliba – važno je da vas opušta. Usredotočite se na što više detalja – mirisi, boje, dodir pijeska na stopalima…

Lagana vježba

Ovo već znate – nema tog za što vježba ne može pomoći! Fizičkom aktivnošću održavate fizičko zdravlje tijela, ali potičete mentalno zdravlje.

Lavanda pri ruci

Lavanda je tradicionalni lijek koji koristimo za umanjenje stresa i opuštanje. Naime, ta famozna biljka ima smirujući učinak, ali ne izaziva ovisnost, pa je stoga idealna. Možete pri ruci imati eterično ulje, pa posegnuti za njim kad osjetite da stiže napadaj panike.

Mantrajte

Odaberite mantru koja vas opušta i smiruje. To vam može dati malo snage za vrijeme napadaja. Može to biti i ona za kojom u posljednje vrijeme često posežemo – I ovo će proći. No, može to biti i bilo koja rečenica koja vas iz nekog razloga smiruje. Ponavljajte ju dok ne osjetite da se lagano umirujete.

Moglo bi vas zanimati i: Pobijedite anksioznost prirodnim putem

Tekst: Nataša Krstičević

Foto: Canva, Unsplash

Možda će vam se svidjeti