Smanjite otpad na radnom mjestu: donosimo učinkovite savjete!

by Dalida Tomek

Uredi znaju biti mjesta na kojima se gomila velika količina otpada – tone papira i vreće jednokratne plastike. Sav taj otpad najčešće završi na odlagalištu ukoliko se ne razvrsta i ne reciklira. Razvrstavanjem otpada i reciklažom smanjit ćemo korištenje prirodnih resursa, sačuvati okoliš, ali i uštedjeti energiju i novac. Donosimo nekoliko korisnih načina za smanjiti otpad na radnom mjestu.

Ono što je posebno važno osvijestiti jest kako je reciklaža tek na zadnjem mjestu kad je upravljanje otpadom u pitanju i da puno veću pažnju treba staviti na to da što manje otpada stvaramo. Na koji način? Držeći se zlatnih pravila smanjenja otpada:

  • ODBIJTE koristiti ono što vam nije neophodno potrebno
  • SMANJITE količinu onoga što možete
  • PONOVNO KORISTITE ono što se može višekratno koristiti
  • RECIKLIRAJTE ono što može ući u ciklus reciklaže

Uistinu ne treba puno truda da se smanji količina otpada neke tvrtke. Dovoljno je promotriti navike zaposlenika i suradnika, pa prilagoditi savjete koje vam donosimo u nastavku vlastitoj radnoj sredini. Jednom kad se stvari pokrenu, ništa vas neće zaustaviti, a količina otpada će biti vidljivo manja.

Promotrite navike zaposlenika i suradnika (Foto: Daria Shevtsova / Pexels)

1. Ne koristite jednokratnu plastiku

Ovdje govorimo o plastičnim vrećicama, jednokratnom priboru i posudama za jelo. Ručak ponesite od kuće u posudama koje višekratno možete koristiti. U uredu imajte svoju staklenu čašu za vodu i keramičku šalicu za kavu. Izbjegavajte korištenje plastičnih čaša, radije nabavite fora termosicu od pola litre u koju ćete tijekom dana natočiti vodu 3 do 4 puta (i na taj način zadovoljiti dnevnu potrebu organizma za vodom). Možete imati i vješalicu s platnenim vrećicama kojima će se moći poslužiti svatko od zaposlenika.

2. Budite pažljivi s printanjem materijala

Prvi korak je sve materijale koje možete dijeliti online s kolegama, podijelite tako. Koristite Google Docse za pisanje, uređivanje i dijeljenje materijala. Dropbox je još jedan besplatan alat putem kojeg možete podijeliti dokumente sa suradnicima. Svoje suradnike podsjetite kako nije nužno printati baš sve što im šaljete tako što ćete u potpis maila staviti ”Razmislite prije printanja”.

Ako je printanje nužno, kad god možete printajte crno-bijelo (koristi se manje tinte) i UVIJEK printajte obostrano. Samo na taj način smanjit ćete korištenje papira za 50%! Osim toga, posvetite pažnju onome što vam zapravo treba, pa nemojte printati redom, već zaista samo materijale koji su vam potrebni.

Obratite pažnju i na margine. Ako koristite Office Word i niste ih mijenjali, margine mogu biti prilično široke, što povećava broj stranica kad printate materijale. Smanjite margine i uštedjet ćete na papiru.

Nabavite aparat za koji je potrebna kava u zrnu i smanjite plastičan otpad od ‘bombica’ kave (Foto: Ketut Subiyanto / Pexels)

3. Refill ili rinfuza su zakon!

Kako za radnim stolom, tako i u kuhinji. Za printere koristite patrone koje se mogu ponovno puniti tintom. Ukoliko koristite u svom posloc+vanju baterije, odaberite one koje se mogu puniti. Umjesto jednokratnih bombica za kavu, nabavite aparate za kavu koji koriste kavu u zrnu. Na taj način smanjujete plastičan otpad u enormnim količinama. Kavu u zrnu nabavite u rinfuzi. Isto vrijedi i za šećer. Umjesto pakiranja u malenim vrećicama koristite onaj u rinfuzi.

4. Ponovno koristite ambalažu

Umjesto da ambalažu u kojoj je stigla dostava automatski bacite, iskoristite je ponovno kad vi trebate nekome nešto poslati. Isto vrijedi i za fascikle. Nemojte ih odmah bacati, nego ih označite novom naljepnicom i višekratno koristite.

5. Napravite reciklažni otok i neka bude na dohvat ruke svima

Umjesto da svatko pokraj svog stola ima kantu za smeće, napravite ‘reciklažni otok’ na kojemu ćete postaviti dobro označene spremnike za papir, plastiku, staklo, biootpad i na taj način potaknite kolege da razdvoje svoj otpad umjesto da sve ‘bace u isti koš’. Možete imati i poseban spremnik za povratnu ambalažu. Dogovorite se na što ćete potrošiti novac skupljen na ovaj način. Možda na blagdanski ručak?

Ambalažu u kojoj vam je stigla dostava ponovno iskoristite kad vi trebate nešto poslati (Foto: Ksenia Chernaya / Pexels)

6. Ne koristite papirnate ubruse

Umjesto kuhinjskih rola papira i papirnatih ručnika u kuhinji i wc-u, koristite kuhinjske krpe i ručnike. Značit će to možda malo više angažmana oko pranja istih, ali dugoročno će uvelike smanjiti potrošnju papira.

7. Nabavite ‘second hand’ uredsku opremu i donirajte onu koja vam više nije potrebna

Opremate li tek svoj poslovni prostor, provjerite što se od uredskog namještaja nudi po oglasnicima. Ako, pak, mijenjate svoj uredski namještaj, donirajte ga udrugama koje će ga urediti i donirati onima kojima je potreban. Ukoliko želite potpuno novu opremu, uložite u nju malo više – duže će trajati.

8. Isključite svjetla i elektroničke uređaje kad odlazite iz ureda

Mnoge tvrtke ostavljaju upaljena svjetla i noću kad u uredima nema nikoga što je ogromna potrošnja električne energije. Zadnja osoba u uredu trebala bi ugasiti svjetlo prije odlaska. Razmislite o senzorima za svjetla koja reagiraju na pokret. Umjesto običnih, upotrijebite LED žarulje kojima je rok trajanja dulji, a troše i manje energije. Elektroničke uređaje, poput stolnog računala ili laptopa ne ostavljajte noću u stanju mirovanja, već ih potpuno isključite.

Isključite računala prije odlaska iz ureda (Foto:Marvin Meyer / Unsplash)

9. Odaberite reciklirane proizvode

Gdje god i kad god možete, odaberite već reciklirane proizvode. Najlakše će to biti učiniti kada je o papirnatim proizvodima riječ. Na taj način smanjit ćete ugljični otisak svoje tvrtke i povećati potražnju za recikliranim proizvodima na tržištu, što će povećati i potrebu za reciklažom.

10. Napravite kompostanu (pa i vrt!)

Ovo neće biti moguće u svakom uredu, no ukoliko imate dvorište ili bi nekome od kolega i suradnika dobrodošao kompost za vrt, zašto ne biste u uredu odvajali biootpad, pa čak i radili kompost (ok, u dvorištu, ne baš u samom uredu). Možete otići i korak dalje, pa ukoliko imate dvorište ili vrt, napravite svoje gredice sa začinskim biljem, salatom ili cvijećem. Vrećice čaja, talog kave, ostaci voća bit će sjajan kompost za njega.

Osvještavanje zaposlenika, suradnika i kolega o ekološkim problemima i važnosti zbrinjavanja otpada na ispravan način, poboljšat ćete i imidž tvrtke, jer je sve većem broju potrošača važna održivost i društvena odgovornost tvrtki čije proizvode kupuju. No što je najvažnije od svega, smanjujući količinu otpada na radnom mjestu, smanjujete i količinu otpada globalno, čime direktno pomažete ispravljanju svih onih nepravdi koje činimo jedinoj planeti na kojoj živimo.

Imate li mogućnost uzgoja primjerice začinskog bilja u uredu, napravite i vlastiti kompost (Foto: Lenka Ddzurendova / Unsplash)

Moglo bi vas zanimati: Greenwashing: kad nam brendovi žele ‘uvaliti’ proizvod kao dobar za okoliš iako on to zapravo nije

Tekst: Lucija Biondić

Naslovna fotografija: Austin Distel / Unsplash

Možda će vam se svidjeti

Želite pratiti novosti vezane za slowliving concept?

Povremeno ćemo vam slati notifikacije sa savjetima kako živjeti bolje, zdravije i sretnije!