Što je well-being?

by Ana Carević

Well-being, odnosno stanje ugodnosti, zdravlja i sreće, uključuje zadovoljstvo životom, dobro mentalno zdravlje, sposobnost svladavanja stresnih situacija kao i razvoj osjećaja smisla i svrhe. Well-being sa sobom donosi i brojne pozitivne stvari poput zdravlja i osjećaja sreće, a osobe same u sebi i u svemu oko sebe vide smisao te se ističe i njihova povezanost s društvom. S obzirom na ubrzani tempo života katkad teško odvajamo vrijeme za sebe, za ono u čemu uživamo te ono što nas ispunjava, vrijeme je da na trenutak zastanemo i posvetimo se sebi i svome zdravlju.

Postavlja se pitanje na koje načine možemo utjecati na well-being u svojim životima te kako je moguće dovesti ga na višu razinu. Postoje vještine koje je potrebno izgraditi i voditi se njima kako bismo bili zadovoljniji samima sobom, vidjeli smisao ili pak lakše prolazili kroz stresne situacije. Najprije je potrebno otkriti ono za čime najviše težimo, gdje sami sebe spotičemo te što nas sprječava u dolasku do cilja. Dr. sc. Tchiki Davis, savjetnica, spisateljica i stručnjakinja na području well-beinga, u svojim je istraživanjima došla do podataka koji govore da osobe u roku pet tjedana mogu očekivati značajnija poboljšanja ako se tehnikama well-beinga koristite na ispravan način za što je u samim početcima potrebna i pomoć stručnjaka. Međutim, Davis navodi, da se nakon pet tjedana i boljeg osjećaja u vlastitomu tijelu ne smijemo zaustaviti jer je slučaj sličan kao i s jojo efektom kod dijeta. Iz toga razloga biste trebali imati razvijene strategije i alate koji će biti od pomoći kako biste se pridržavali svojih dugoročnih ciljeva. Primjerice, planom sreće ili aktivnostima za poticanje well-beinga poželjno je koristiti se tijekom života.

Na well-being utječu vaše misli, iskustva i radnje nad kojima imate kontrolu. U slučaju da razmišljate pozitivno, bit ćete skloni i većoj razini emocionalnoga well-beinga ili pak kada niste zadovoljni s poslom kojega obavljate obično ćete imati nižu razinu well-beinga na radnom mjestu. S obzirom na to, postoji i više vrsta well-beinga, a vidljiva je i širina samoga pojma. Budući da je svaki dio well-beinga podjednako važan za cjelokupni uspjeh, potrebno je razvijati se na svakom polju.

Emocionalni well-being

Odnosi se na vježbanje tehnika koje pomažu kod opuštanja i upravljanja stresom te jačaju izdržljivost, samopoštovanje i emocije koje vode do dobrih osjećaja. Kako bismo to sve postigli, potrebno je izgraditi emocionalne vještine poput pozitivnosti, regulacije osjećaja i pažljivosti. U trenutku kada svladamo te vještine lakše ćemo se nositi sa širokim spektrom situacija s kojima se susrećemo u svom životu, bit ćemo se sposobni bolje nositi sa stresom te se značajno brže oporaviti od razočarenja. Krajnji rezultat jest uživanje u životu i učinkovitije postizanje ciljeva.

Fizički well-being

Obuhvaća zdravu prehranu i rutinu vježbanja, a napredak na ovomu polju znači i zdravije tijelo, manje zdravstvenih izazova te osjećaj zadovoljstva. Osim vježbanja i redovite tjelovježbe na ovomu putu mogu vam pomoći i detoksikacija tijela, ali i uklanjanje plastike iz vašega doma. Međutim, moguće je jesti zdravo i vježbati, a da je tijelo i dalje nezdravo. Stoga, pripazite na hranu i njezino podrijetlo kao i na toksine iz plastike ili prerađene hrane koji mogu značajno utjecati na vaš organizam. Za vaše cjelokupno dobro napravite promjene kojih ćete se pridržavati i koje će dugoročno biti od pomoći zdravlju.

Društveni well-being

On podrazumijeva put do izgradnje socijalnih vještina, zahvalnosti, ali i kvalitetne komunikacije. Osobe koje razviju društveni well-being osjećat će se značajnije i povezanije, a društvene vještine olakšat će im pozitivne interakcije s drugima kako bi se osjećali manje usamljeno ili nepovezano. Vježbe koje pomažu jesu dnevnik zahvalnosti gdje ćete zapisivati sve na čemu ste zahvalni, a važno je da budete dosljedni. Osim dnevnika zahvalnosti, potrebno je raditi na izgradnji značajnijih društvenih veza kao i biti svjestan tehnologije i stvoriti odnos s njom kako internetske stranice ne bi bilo jedino mjesto gdje se družimo i stvaramo prijateljstva. Emocionalni i društveni well-being su posebno povezani. Razlog tomu jest taj da društvena povezanost vodi do toga da se osjećamo bolje i imamo više pozitivnih emocija.

Well-being na radnom mjestu

Naglašava važnost razvijanja vještina koje će biti od pomoći na način da slijedimo ono što nam je uistinu važno. Osim što to uključuje izgradnju profesionalnih vještina koje pomažu u ostvarivanju životnih ciljeva, odnosi se i na život prema vlastitim vrijednostima i održavanje zdrave ravnoteže između poslovnog i privatnog života. Razvoj tih vještina omogućuje višu dozu koncentracije kao i motiviranosti za radne zadatke.

Well-being zahtijeva vrijeme i trud kako biste postigli vještine, a ono najvažnije od svega jest da budete realni prema sebi i očekivanjima koja si postavljate. Nerealna očekivanja mogu vas dovesti do toga da odustanete ranije pa je realan plan više nego potreban na putu well-beinga. Sljedeće korake možete uvrstiti u svoje dnevne navike, a budete li dosljedni vrlo brzo ćete vidjeti i promjene.

Povežite se. Razgovarajte i slušajte druge dok razgovarate. Trudite se živjeti u trenutku. Budite aktivni. Odaberite ono što vas najviše veseli i u čemu uživate. Svaki dan učite. Prihvaćajte nova iskustva, tražite nova rješenja i mogućnosti. Dijelite. Dijelite svoje vrijeme, ali i riječi s drugima. Fokus na male stvari. Sjetite sve svih onih malih stvari koje vam pružaju radost.

Moglo bi vas zanimati: Zašto jutra ne biste iskoristili za manifestiranje vaših želja?

Tekst: Ana Carević

Foto: Pinterest

Možda će vam se svidjeti