Kolumna: Joga i ljeto

by Vjera Pađen

Ako me pratite i ovo nije prva kolumna koju čitate znate da pišem o jogi i već ste do sada sigurno naučili da joga nije samo još jedan način vježbanja. Joga je disciplina koja ima brojna pravila vezana za njeno prakticiranje pa je tako  praksa joge između ostalog vezana i za godišnja doba. Godišnje doba naravno vezano je za vrijeme pa je tako ljeto kada je vruće, vrijeme pitta doše. Doše poznajemo iz Ayurvede. Cijela Ayurveda temelji se na teoriji o tri doše, vata, pitta i kapha.

Joga i Ayurveda međusobno se odlično nadopunjuju i zato je važno za idealan učinak joga prakse poštivati i vanjske okolnosti u kojima se nalazimo. I jedna i druga disciplina poštuju prirodne okolnosti u kojima se nalazima u određenom trenutku, a to se posebno odnosi na fizičku aktivnost i prehranu.

Ljeto je, kako se mijenja praksa joge?

Na fizičkom nivou joga nam pomaže da bolje razumijemo naše tijelo. Prakticirajući je osvještavamo sistem disanja, cirkulaciju, rad srca, živčani sustav te mišićni i koštani sustav. Ayurveda se bavi prehranom, dnevnom i sezonskom rutinom, detoksifikacijom tijela…Putem Ayurvede djelujemo na tijelo s vanjskim mehanizmima održavanja dok putem joge to činimo koristeći naše tijelo i sve njegove sustave. Prilagodimo li joga praksu poštujući pravila Ayurvede, učinak joge bit će još dublji i učinkovitiji i za naše tijelo i za naš um.

Kasno proljeće i ljeto razdoblje je pitta doše kada se naše tijelo prirodno najjače zagrijava. Pitta je kombinacija elemenata vatre i vode, odgovorna je za sve kemijske i biološke promjene u tijelu. Joga praksa treba biti polagana, ona koja rashlađuje tijelo i smiruje pitta došu s naglaskom na dah i usredotočenost. Preporučuje se restorativna, uzemljujuća praksa, ne radimo asane za centar tijela, ne potičemo vatru jer je ionako dovoljno vruće i tijelo je prirodno jako zagrijano. Umjesto Surya Namaskar (pozdrava Suncu) preporučuje se Chandra Namskar (pozdrav Mjesecu), koji je više uzemljujući, a postoji ih više vrsta. Možemo raditi ekstenzije, otvaranja prsnog koša, ali ništa preduboko.

Što jesti u ove tople dane?

Prehrana treba biti lagana i svježa. Ljuta, kisela i slana hrana, te hrana koja je pržena, pečena i masna dižu pitta došu, a to nam nije cilj kada je ionako sama po sebi aktivna. Sirova hrana, puna svježeg voća i povrća, kao i prirodno slatki okusi, baš ovakva kakva nam je sada prirodno dostupa u izobilju, umiruje pitta došu i drži je u ravnoteži. Okusi koji umiruju pitta došu su slatko, gorko, trpko, a uznemiruju je ljuto, kiselo i slano.

Na godišnjem odmoru često nam se ne da poštivati našu dnevnu rutinu pa tako često zanemarim i joga praksu. Ako i niste joga profesionalac i ne znate kako raditi Chandra  Namaskar (pozdrav Mjsesecu) i ostale asane koju se preporučuju, neka vas to ne obeshrabri. Važno je da svoju praksu, onu koju znate, raditi polagano, svjesno, s punom pažnjom na dah i odmarate u položaju djeteta tokom prakse kad osjetite da ste se pregrijali. Pokušajte ostati dosljedni i posvećeni svojoj praksi i na godišnjem odmoru, bit ćete si zahvalni.

Prilagodite svoj način života dobu godine i okolnostima u kojim se nalazimo i osjećat ćete se puno bolje u svojoj koži.

Moglo bi vas zanimati: Što je pozdrav suncu i zašto ga uvesti u svoju dnevnu rutinu?

Tekst: Sandra Ratković (zapratite Sandru na njenom Facebook i Instagram profilu!)

Foto: Pinterest

Možda će vam se svidjeti