Mirela Ilenić, stručnjakinja s preko 20 godina iskustva u kozmetičkoj industriji, u nedavnoj objavi na svom Instagram profilu Mireille Lab upozorava na izazove s kojima se suočavaju mali niche kozmetički brendovi u Hrvatskoj. U Hrvatskoj sve više raste broj malih, nezavisnih kozmetičkih brendova koji nude autentične, stručno razvijene proizvode s kvalitetnim sastojcima. No, ono što se često ne vidi iza lijepih bočica i etiketa jest borba za tržišni prostor – prvenstveno zbog loših i neodrživih uvjeta koje nameću maloprodajni lanci, suvenirnice i koncept dućani.
Kao formulatorica, edukatorica i osnivačica brenda Mireille Aromatherapy, te suosnivačica tvrtke Lively Pharm, Ilenić ističe drugu stranu beauty industrije i postavlja pitanje – kada ćemo početi podržavati domaće brendove. Ilenić otvoreno govori o tome koliko je teško malim proizvođačima funkcionirati u sustavu u kojem sve koristi uzima trgovac – a sav rizik ostaje na onome tko je proizvod osmislio, razvio i financirao. Upravo ovakve radnje polako guše entuzijazam, strast za kvalitetom i inovacijom.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
Visoki troškovi razvoja i proizvodnje
Razvoj jednog kozmetičkog proizvoda može trajati mjesecima, a često i godinama. Troškovi uključuju kvalitetne sirovine, laboratorijska testiranja, certifikate, ambalažu u malim serijama, dizajn, marketinške materijale i zakonske registracije. Kada se tome dodaju troškovi proizvodnje u niskim količinama, koji su po jedinici skuplji nego kod velikih serija, te ulaganja u edukaciju i prisustvo na tržištu, jasno je da prostor za velike rabate gotovo da ne postoji.
Kako domaći brend propada u trenutku kad uđe u dućan
„Razvoj jednog proizvoda košta između 1100 i 1500 eura, plus troškovi ispitivanja i dokumentacije (1300-1500 eura), plus trošak ambalaže, plus trošak proizvodnje i sirovine… sve to prije nego proizvod uopće dođe na policu,“ objašnjava Ilenić. „I onda se pojavi trgovac koji traži 60% rabata, pravo na povrat neprodanih proizvoda i komisijsku prodaju – bez ikakve garancije.“
Takvi zahtjevi, upozorava, guše brendove u startu. „Ti brendovi se financiraju sami, ulažu vlastiti novac, vrijeme i znanje – a s druge strane imate dućane koji na sve to samo dodaju svoju maržu i svejedno traže maksimalni profit. Proizvod koji bi realno trebao koštati 50 eura, na polici završi po 90, i onda kažu da se ‘slabo prodaje’. Naravno da se slabo prodaje – jer je sustav postavljen protiv samog proizvoda.“
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
Zašto je ponekad drogerija – realniji izbor
Zbog toga mnogi mali proizvođači okreću se drogerijskim lancima – iako ni oni nisu idealni. „Ne treba zamjeriti brendovima što biraju drogerije,“ kaže Ilenić. „Da, rabati su veliki, ali s razlogom. Ti lanci imaju preko 150 poslovnica. Nude vidljivost. Suvenirnica u nekoj turističkoj zoni možda prodaje 10 proizvoda mjesečno, ali zato traži iste uvjete kao korporacija – bez da išta garantira.“
Edukacija i razvoj kroz mentorski program
Kroz svoj mentorski program, Ilenić pomaže malim proizvođačima da razviju tržišno održive brendove, educirajući ih o svim aspektima poslovanja, od formulacije proizvoda do zakonskih regulativa i marketinga. “Moja je misija pomoći malim proizvođačima i onima koji to žele postati na putu do proizvoda sa što manje pogrešaka, sumnji te tako uštedjeti vrijeme i novac i na tržište dovesti kompletan brend koji će biti potpuno tržišno, zakonski, financijski i marketinški educiran,” kaže Ilenić.
Zaključak
Mirela Ilenić poziva na promjenu pristupa maloprodajnog sektora prema malim kozmetičkim brendovima, ističući potrebu za fer uvjetima suradnje koji će omogućiti rast i razvoj domaće kozmetičke industrije. “Nemojmo dozvoliti da sav teret pada na leđa proizvođača, odnosno brenda, koji se sam financira i ulaže svoja sredstva, znanje i srce u ono što stvara,” zaključuje Ilenić.
Mirela Ilenić je formulatorica, fitoaromaterapeut, farmaceutski tehničar i stručnjak za tehnologiju razvoja kozmetike s preko 24 godina rada u industriji. Pored rada na razvijanju kozmetičkih proizvoda za brojne domaće i inozemne brendove, Mirela vodi i radionice izrade prirodne kozmetike te je pokrenula mentorski program za mlade proizvođače kozmetike s ciljem da im pomogne u stvaranju tržišno održivih brendova. Smatra da Hrvatska sa svojom bogatom biljnom raznolikošću ima potencijal postati prepoznatljiva po malim, ali kvalitetnim kozmetičkim brendovima.
Moglo bi vas zanimati i: Mirela Ilenić za Slowliving: Znate li da suho četkanje pomaže suhoj koži?
Tekst: Mirela Ilenić, Slowliving uredništvo
Foto: Instagram Mireille Lab, Pexels