Razgovarali smo s predstavnicima Bolta i Bajsa: mogu li romobili i bicikli pokrenuti zelenu promjenu i postati rješenje za prometne gužve?

by Petra Šafranko

Zamislite grad u kojem se krećemo brže, slobodnije i lakše – i sve to bez automobila. Zagreb svakodnevno broji tisuće automobila u pokretu, prometne gužve postale su cjelodnevna rutina, ne samo jutarnja, a potraga za parkingom nerijetko oduzima više vremena nego sam put. No, sve veći broj građana okreće se novim, održivijim načinima kretanja – električnim romobilima, dijeljenim vožnjama i javnim biciklima.

Najjeftiniji prijevoz u gradu, dostupan svima, prijatelj okolišu i simbol urbane slobode – tako zagovornici mikromobilnosti opisuju budućnost kretanja Zagrebom. Sustav Bajs, koji je nastao u suradnji Grada Zagreba i Nextbikea, građanima nudi jednostavan i pristupačan način korištenja bicikala kao alternativu prometnim gužvama i zagađenju. Bolt je uveo mogućnost najma električnih romobila, uz postojeću mogućnost dijeljenih vožnji taksijem ako se baš morate kretati automobilom.

O tome koliko mikromobilnost može pomoći da Zagreb diše lakše i živi sporije, razgovarali smo sa Sanjom Babić, voditeljicom komunikacija i marketinga za Bolt Hrvatska, te Antom Gustinom, direktorom tvrtke Sustav javnih bicikala d.o.o., koja je integrirala Nextbike u suradnji s gradom Zagrebom u novi brend sustava javnih bicikala Bajs.

Sanja Babić, voditeljica komunikacija i marketinga za Bolt Hrvatska

Kako, iz perspektive korisnika, vidite budućnost Zagreba? Može li mikromobilnost kroz romobile, bicikle i dijeljene vožnje postati stvarna alternativa sve većem broju privatnih automobila?

Vjerujemo da mikromobilnost već sada pokazuje potencijal da postane ozbiljna alternativa privatnim automobilima u Zagrebu. Građani sve više traže brže, fleksibilnije i ekološki prihvatljivije načine kretanja gradom, a upravo romobili, bicikli i dijeljene vožnje odgovaraju na te potrebe.

Istraživanje Friendly City Indexa, koje je Bolt proveo u suradnji sa Syno International, pokazalo je da je Zagreb grad u kojem više od 56% stanovnika treba najmanje pola sata da bi stigli do svojih odredišta. To jasno govori da prometne gužve i udaljenosti predstavljaju veliki problem. Upravo zato mikromobilnost može značajno skratiti vrijeme putovanja – primjerice, Boltovi romobili najčešće se koriste za relacije do 2 kilometra, što omogućava građanima da brže stignu na posao, do trgovine ili javnog prijevoza.

 
 
 
 
 
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Objavu dijeli Bolt Croatia (@bolt.croatia)

Koja je glavna prednost tih zelenih usluga prijevoza koje nudite, i u kojoj mjeri one mogu pomoći u smanjenju zagađenja u Zagrebu?

Glavna prednost Boltovih romobila je njihova sposobnost da smanje ovisnost građana o privatnim automobilima na kraćim udaljenostima. Kada korisnici biraju romobil umjesto automobila za kratke relacije, to ne samo da skraćuje vrijeme putovanja, već izravno utječe na smanjenje gužvi i emisija CO₂.

U gradovima gdje su Bolt romobili već prisutni, pokazalo se da se najčešće koriste upravo za povezivanje s javnim prijevozom ili za brži odlazak do trgovine, škole ili posla, što doprinosi smanjenju prometa u samom centru grada. Dugoročno gledano, to znači čišći zrak, više kretanja, manje buke i zdravije okruženje za sve građane.

 Što očekujete od Grada Zagreba i građana kako bi se takvi oblici prijevoza brže i učinkovitije razvijali?

Pozdravljamo uvođenje Bajsa kao važan korak u poticanju mikromobilnosti i održivih oblika prijevoza. Nadamo se da će Grad nastaviti ulagati u razvoj odgovarajuće infrastrukture – primjerice, izgradnjom dodatnih biciklističkih i romobilskih staza, po uzoru na Osijek koji se može pohvaliti kilometrima uređenih staza. Također, vjerujemo da bi uvođenje usluge dijeljenih električnih romobila dodatno unaprijedilo sustav alternativnog prijevoza, omogućilo bržu i sigurniju vožnju te smanjilo gužve u najopterećenijim gradskim zonama.

 
 
 
 
 
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Objavu dijeli Bolt Croatia (@bolt.croatia)

Želimo potaknuti građane da promijene navike i razmišljaju u skladu s idejom 15-minutnog gradamodela u kojem su sve ključne usluge dostupne unutar kratke šetnje ili vožnje romobilom ili biciklom. Zagreb je, prema istraživanju Friendly City Indexa, još daleko od tog ideala, no upravo električni romobili mogu pomoći da se skrati vrijeme putovanja i poveća dostupnost sadržaja. Kada bi se barem dio putovanja automobilom zamijenio romobilima, grad bi postao prohodniji, a kvaliteta života svih građana znatno bi se poboljšala. 

Ante Gustin, direktor tvrtke Sustav javnih bicikala d.o.o.

Bicikli i električni bicikli sve se više vide kao rješenje za urbane gužve – gdje vi vidite njihovu najveću prednost u Zagrebu?

Bajs nudi izvanrednu fleksibilnost i brzinu u svakodnevnom gradskom prometu. Njihova najveća prednost u Zagrebu je mogućnost brzog kretanja kroz centar grada i gušće dijelove bez zadržavanja u prometnim zastojima, što često nije moguće automobilom ili javnim prijevozom tijekom najvećih gužvi. Bicikl je uz to i najjeftiniji način prijevoza u gradu, što ga čini dostupnim svima, neovisno o prihodima ili životnoj situaciji. 

 
 
 
 
 
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Objavu dijeli Nextbike Croatia (@nextbikecroatia)

Koja je uloga inovacija poput Bajs/Nextbike bicikala u mijenjanju svijesti građana da bi bicikli mogli biti sve više pristupno prijevozno rješenje?

Bajs/Nextbike sustav osmišljen je kao nadopuna javnom gradskom prijevozu, olakšavajući građanima prelazak dionice puta. Korištenjem jednostavne aplikacije i dostupnih stanica, građani mogu brzo preuzeti bicikl i povezati se, primjerice, s tramvajem ili autobusom. Ovakav sustav ljude potiče na razmišljanje o biciklu kao praktičnoj svakodnevnoj opciji te im omogućuje isprobavanje biciklizma bez potrebe za vlastitim biciklom ili većim ulaganjima.

Mislite li da će se kultura kretanja u Zagrebu u narednim godinama značajno promijeniti, i u kojem smjeru?

Vjerujem da će se kultura kretanja u Zagrebu sve više mijenjati u korist održivih oblika mobilnosti, među kojima bicikli postaju prepoznatljiva, praktična i najpovoljnija alternativa. Grad kontinuirano ulaže u biciklističku infrastrukturu, a pristupačnost i niska cijena najma dodatno motiviraju građane na svakodnevno korištenje. Korištenje bicikla kao način prijevoza od točke A do točke B će sve više biti sastavni dio života zaposlenika, studenata i učenika, čime Zagreb postaje uzor grad urbane mobilnosti po mjeri čovjeka.

 
 
 
 
 
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Objavu dijeli Nextbike Croatia (@nextbikecroatia)

Foto: Instagram, Pexels

MOGLO BI VAS ZANIMATI I: Od bicikla do hyggea –  ekskluzivno za Slowliving intervju s danskim veleposlanikom o modelu života i diplomaciji.

Možda će vam se svidjeti

Želite pratiti novosti vezane za slowliving concept?

Povremeno ćemo vam slati notifikacije sa savjetima kako živjeti bolje, zdravije i sretnije!