HRVATSKE INOVACIJE: PIRYA uređaj za pročišćavanje vode prošao je tri godine razvoja, tisuću testiranja i spreman je za jedan klik – podržite ih na Kickstarteru

by Petra Šafranko

Od prve skice u studentskoj bilježnici do gotovog proizvoda spremnog za tržište, Dora Maroš prošla je tri godine učenja, testiranja i odricanja – a mi smo pratili svaki korak. Ono što je započelo kao studentski projekt u ZICER-u, danas ulazi u svoju najuzbudljiviju fazu: lansiranje putem Kickstarter kampanje u kojoj napokon svi mogu sudjelovati.

Tri godine nakon što je prvi put skicirala ideju o uređaju koji čisti vodu bez plastike, inovatorica Dora Maroš privodi projekt PIRYA u završnu fazu – crowdfunding kampanju koja bi Piryi mogla otvoriti put prema svijetu. Maroš je osmislila uređaj koji pročišćava vodu bez plastike, koristeći pri tom samo prirodne materijale. Nakon korištenja, ne stvara se otpad, a sredstvo za pročišćavanje, koje se sastoji od aktivnog ugljena i zeolita, može se nakon određenog broja upotrebe koristiti za biljke ili kompostirati.

Ova posljednja, možda i najizazovnija faza PIRYE, testirat će tržište i povjerenje zajednice. U razgovoru za Slowliving, Maroš nam otkriva kako je izgledao proces stvaranja održivog proizvoda od nule, koliko je zahtjevno spojiti dizajn i ekologiju te zašto vjeruje da je upravo spor, pažljiv pristup ono što dugoročno donosi najbolje rezultate.

PIRYA je krenula kao studentski projekt u ZICER-u, a sada ulazi u fazu lansiranja proizvoda putem Kickstarter kampanje. Možete li nam opisati sve ključne faze kroz koje ste prošli?

Prva ključna faza bila je akceleratorski program u ZICER-u, u kojem je sve zapravo i počelo. Tada sam ušla u program s jednom skicom proizvoda koji tada nije ni nosio ime PIRYA. Program je bio izuzetno intenzivan i dinamičan, radilo se pod velikim pritiskom jer je pitch završavao natjecanjem s nagradom u obliku bespovratnih sredstava. Taj trenutak bio je ključan jer smo osvojili jednu od glavnih nagrada, što nam je omogućilo da krenemo u razvoj prvih prototipova i testiranja.

Sljedeće faze obuhvatile su godine testiranja i redizajna te pronalaska proizvođača dijelova koji su voljni surađivati s manjim količinama, sve do današnje verzije uređaja koja je spremna za tržište i usklađena sa EU standardima. Cijeli proces trajao je oko tri godine, od skice do gotovog proizvoda.

Pirya se ističe po nekoliko inovacija – koliko je bilo izazovno spojiti tehnologiju, održivost i dizajn u jednom proizvodu?

Najveći izazov bio je spojiti estetiku, funkcionalnost i održivost u jednom proizvodu. Htjeli smo da PIRYA ne bude samo uređaj koji čisti vodu, nego i dizajnerski predmet koji se uklapa u svaku kuhinju. Istodobno je cilj bio razviti sustav bez plastike, jednostavan, dugotrajan i učinkovit. Bilo je mnogo pokušaja i pogrešaka, ali svaki nas je korak vodio prema boljem rješenju. Danas PIRYA koristi refillable kapsulu od nehrđajućeg čelika i prirodne materijale, aktivni ugljen i zeolit, koji se nakon upotrebe mogu kompostirati.

Što očekujete od crowdfunding kampanje u listopadu? Jeste li prije kampanje već koristili neke druge metode za provjeru potencijala tržišta?

Kickstarter kampanju vidim kao kombinaciju tri stvari: priliku za prikupljanje sredstava za početnu proizvodnju, način da se korisnicima ponudi uređaj po povoljnijoj cijeni u fazi prednarudžbi, ali i kao realan test tržišta i samog proizvoda. Na kraju, korisnici su ti koji najbolje procjenjuju rješava li proizvod njihov problem, jesu li zadovoljni i što bi eventualno promijenili.

Prije same kampanje radili smo istraživanja tržišta kroz ankete i intervjue s potencijalnim korisnicima, a povratne informacije bile su vrlo ohrabrujuće, posebno u segmentu ljudi koji žele smanjiti otpad, izbjegavati plastiku u svakodnevnom životu te onih koji su već osviješteni o važnosti pročišćavanja vode iz slavine.

 
 
 
 
 
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Objavu dijeli PIRYA Water Purifier (@pirya_eu)

Koliko će Pirya koštati u Kickstarter fazi, a kolika će biti redovna cijena kada krene u redovnu prodaju? Jesu li u cijenu uključeni i filteri za pročišćavanje?

U Kickstarter fazi PIRYA će biti dostupna po sniženoj cijeni. Super Early Bird ponuda donosi 25 posto popusta i vrlo je ograničena, dok Early Bird nudi 15 posto popusta. Redovna cijena nakon kampanje bit će oko 450 eura. Svaka PIRYA dolazi s početnim setom filter medija dovoljnim za tri mjeseca korištenja, tako da korisnici odmah mogu početi s upotrebom.

Koliko će često biti potrebno mijenjati filter i po čemu će korisnici znati da je vrijeme za zamjenu?

Filter medij se jednostavno prazni, ispere i ponovno puni svježim materijalom. Kada se potroši, sadržaj se može dodati zemlji jer obogaćuje tlo, a materijali i dalje zadržavaju svojstva apsorpcije pa mogu pomoći biljkama tako što upijaju kemikalije iz vode prilikom zalijevanja. Uobičajeni vijek trajanja filter medija je oko dva tjedna ili otprilike 80 litara vode, ovisno o kvaliteti vode.

Pirya već ima aktivne profile na društvenim mrežama. Planirate li dodatne načine promocije poput evenata, suradnje s influencerima ili edukativnih kampanja o važnosti čiste vode?

U pripremi su dodatne aktivnosti. Planiramo suradnje s influencerima koji promoviraju održiv način života te edukativne objave o važnosti pitke vode i smanjenju plastičnog otpada. Također razmišljamo o sudjelovanju na međunarodnim sajmovima nakon lansiranja, posebno onima koji okupljaju inovativne i ekološke brendove.

 
 
 
 
 
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Objavu dijeli PIRYA Water Purifier (@pirya_eu)

U ranijim intervjuima spominjali ste da vam je ulazak u startup svijet značio izlazak iz komfor zone. U kojoj životnoj fazi se nalazi Dora danas i kako se snalazite izvan komfor zone?

Ulazak u svijet startupa bio je moj izlazak iz komfor zone i jedna od najboljih odluka koje sam donijela. Danas sam magistrirala i u potpunosti sam posvećena razvoju PIRYA-e. To je postao moj glavni projekt i životni fokus, nešto što me svakodnevno motivira i pomiče granice.

 
 
 
 
 
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Objavu dijeli PIRYA Water Purifier (@pirya_eu)

Koji su vam daljnji planovi nakon Kickstarter kampanje? Vidite li Piryu kao proizvod samo za kućanstva ili za širu primjenu – škole, urede, putovanja?

Ako kampanja uspije, planiramo pokrenuti proizvodnju i dostaviti uređaje do ljeta 2026. PIRYA je prvenstveno namijenjena kućanstvima, ali dugoročno vidim veliki potencijal i za urede, škole, hotele i putovanja, svugdje gdje postoji potreba za kvalitetnom i održivom vodom. Dugoročni cilj je pozicionirati PIRYA kao europski brend koji spaja dizajn, ekologiju i zdrav način života.

SVI KOJI VJERUJU U ODRŽIVE INOVACIJE MOGU SADA BITI DIO PRIČE. PROJEKT PIRYA MOŽETE PODRŽATI VEĆ S 1 $, A SVAKA PODRŠKA U PRVIH 24 SATA POMAŽE DA KAMPANJA DOĐE NA NASLOVNICU KICKSTARTERA I DOBIJE VEĆU VIDLJIVOST. PODIJELITE LINK NA DRUŠTVENIM MREŽAMA I BUDI DIO ODRŽIVE PROMJENE. Kliknite na PIRYA projekt na KICKSTARTERU.

Foto: privatna arhiva

MOGLO BI VAS ZANIMATI I: Voda: Sveti gral života

Možda će vam se svidjeti

Želite pratiti novosti vezane za slowliving concept?

Povremeno ćemo vam slati notifikacije sa savjetima kako živjeti bolje, zdravije i sretnije!