U organizaciji IPS Konzaltinga i portala MojNovac.hr, uz pokroviteljstvo Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i ribarstva, u prostoru WESPA B&L u Zagrebu održana je treća konferencija “Biznis je na selu”, koja je okupila poljoprivrednike, poduzetnike, predstavnike financijskih institucija, edukativnog sektora i ruralnog razvoja.
Konferencija je bila posvećena raspravi o modernizaciji poljoprivrede i ulozi poduzetničkog načina razmišljanja u razvoju ruralnih područja, uz pružanje konkretnih znanja i alata za jačanje konkurentnosti poljoprivrednih gospodarstava.

Struka i praksa u prvom planu
Konferenciju je otvorila Marijana Petir, saborska zastupnica i predsjednica Odbora za poljoprivredu Hrvatskoga sabora. U svom izlaganju istaknuto je kako mjere koje se donose moraju biti primjenjive na terenu, te je naglasila ulogu članstva Hrvatske u Europskoj uniji u realizaciji strateških projekata.
“Poljoprivrednici se prečesto gube u bespuću administracije umjesto da se bave onime što najbolje znaju – proizvodnjom hrane. Premalo njih uspijeva koristiti investicijske mjere, a depopulacija ruralnih područja i dalje je ozbiljan izazov kojem moramo zajednički odgovoriti”, poručila je Petir.
Ana-Marija Špicnagel, direktorica IPS Konzaltinga, otvorila je raspravu o izazovima i prilikama koje moderni poljoprivrednici, odnosno agromenadžeri, imaju pred sobom: “Rast i razvoj traže od nas digitalizaciju, udruživanje, diverzifikaciju proizvoda, fokus na prioritetne sektore i siguran pristup financiranju. Samo tako možemo stvarati održivo i konkurentno gospodarstvo”, istaknula je Špicnagel.

Igor Frljužec iz Digital Agro govorio je o primjeni digitalnih rješenja u poljoprivredi, s naglaskom na pristupačnost i praktičnu korist za poljoprivrednike na terenu.
Financijska održivost i stvarni izazovi
U sklopu konferencije održana su dva panela. Na panelu “Financijski instrumenti za poljoprivrednike”, Morana Jednačak iz IPS Konzaltinga upozorila je kako, unatoč velikom interesu poljoprivrednika za HAMAG-BICRO kredite i EU fondove, stvarna realizacija sredstava često izostaje zbog složenih administrativnih zahtjeva.
Martina Durman iz Raiffeisen banke istaknula je da su sezonalnost poslovanja, nedovoljna razina osiguranja i financijska pismenost ključni izazovi s kojima se suočavaju banke i poljoprivrednici, zbog čega je potreban individualizirani pristup svakom korisniku.
Zaključeno je kako su za uspješno korištenje fondova ključna jasna vizija ulaganja, kvalitetno izrađen poslovni plan te pravodobno informiranje o osnovnim uvjetima natječaja.

Iskustva s terena: Kako biti agromenadžer a ne samo poljoprivrednik
Na drugom panelu “Izazovi i prilike u poljoprivredi – što kažu poljoprivrednici?” svoja su iskustva podijelili Monika Kovač (KuSshh), Marija Mesić Tuškanec (OPG Tuškanec) te Ivica Babojelić (OPG Babojelić).
Panel s poljoprivrednicima podsjetio je koliko su “pečat, dozvole i papirologija” često veći teret od posla na terenu, ali i koliko marketing i autentičnost utječu na vidljivost proizvoda. “Bez marketinga nitko ne zna za nas – a kad zna, prepoznaje kvalitetu,” poručio je jedan od sudionika.
Kao ključne čimbenike uspjeha poljoprivrednici su izdvojili znanje, prilagodljivost, strpljivost, uspješnost i autentičnost. Na pitanje bi li se ponovno odlučili baviti poljoprivredom, svi su jednoglasno odgovorili: „Da, bez razmišljanja!“.

U završnom izlaganju Marija Đeldum iz tvrtke Stogaj ukazala je na važnost zaštite proizvodnje, naglasivši da dok je u EU prosjek osiguranja poljoprivrednih gospodarstava oko 90%, u Hrvatskoj je taj postotak svega 10%
Treća konferencija “Biznis je na selu” još je jednom potvrdila potrebu za povezivanjem poljoprivrede i poduzetništva te nužnošću strateškog planiranja u razvoju ruralnih područja. Drugim riječima, ako želi biti uspješan, poljoprivrednik današnjice mora postati agromenadžer – osoba koja ne upravlja samo zemljištem, već i informacijama, rizicima, vremenom i tržištem.
Tekst: PR
Foto: PR